بی کردیت - وبلاگ حوزه اعتبار سنجی بانکی و مالی

بی کردیت انتشار دهنده مطالب و اخبار اعتبار سنجی بانکی و گزارش های استعلام بانکی

بی کردیت - وبلاگ حوزه اعتبار سنجی بانکی و مالی

بی کردیت انتشار دهنده مطالب و اخبار اعتبار سنجی بانکی و گزارش های استعلام بانکی

  • ۰
  • ۰

احتمالاً می‌دانید که وقتی برای وام یا کارت اعتباری درخواست می‌کنید، بستان‌کار بالقوه گزارش اعتباری و امتیاز شما را بررسی یا «کشش» می‌کند. اما آیا می‌دانستید که موقعیت‌های دیگری نیز وجود دارد، مانند کارفرمای احتمالی که گزارش اعتباری شما را بررسی می‌کند، که به عنوان چک اعتباری نیز ثبت می‌شود؟ در اینجا آنچه باید در مورد دو نوع چک اعتباری و روش های متفاوتی که آنها بر امتیاز اعتبار شما تأثیر می گذارند، بدانید.

چک اعتباری سخت چیست؟
چک اعتباری سخت زمانی است که وام دهنده گزارش اعتباری شما را به دلیل درخواست اعتبار جدید، مانند کارت اعتباری، وام خودرو، وام مسکن یا افزایش به خط اعتباری موجود، می گیرد. چک‌های اعتباری سخت می‌توانند بر امتیاز اعتباری شما تأثیر بگذارند (متداول‌ترین آنها امتیاز FICO® شما است) زیرا جستجوی اعتبار جدید می‌تواند باعث شود برای وام‌دهندگانی که ممکن است در مورد توانایی شما برای بازپرداخت بدهی نگران باشند، خطر بیشتری برای شما ایجاد کند.

پرس و جوهای اعتباری سخت ضرر چندانی ندارند
این خبر خوب است: برای بسیاری از افراد، آسیب چک های سخت جزئی است، معمولا کمتر از پنج امتیاز کمتر از امتیاز اعتباری شما. یک یا دو بررسی اعتباری به اعتبار شما آسیب جدی وارد نمی کند.

اجازه ندهید نگرانی در مورد چک های اعتباری شما را از خرید بهترین معامله برای وام خودرو، وام دانشجویی یا وام مسکن باز دارد. بررسی‌های اعتباری سخت که برای موارد خاصی مانند اینها اتفاق می‌افتد، و در یک بازه زمانی خاص اتفاق می‌افتد - FICO آنها را دوره خرید می‌نامد - معمولاً به عنوان یک استعلام تلقی می‌شوند. در حالی که هر وام دهنده ممکن است از فرمول متفاوتی برای محاسبه دوره خرید استفاده کند، معمولاً 14 تا 45 روز است.

چه زمانی باید محتاط بود
طبق myFICO.com، خطوط اعتباری جدید تنها 10 درصد از امتیاز اعتباری شما را نشان می دهد، اما این بدان معنا نیست که شما باید بدون فکر کردن مجدد، درخواست های سخت را انجام دهید.

اگرچه چک های اعتباری تنها برای 12 ماه در امتیاز اعتباری شما لحاظ می شوند، اما برای دو سال در گزارش اعتباری شما باقی می مانند.
چک های اعتباری در مقایسه با افرادی که سابقه طولانی و تجربه اعتباری گسترده ای دارند، برای افرادی که سابقه اعتباری کوتاه و حساب های کمی دارند، می توانند تأثیر بیشتری داشته باشند.
برای وام دهنده ای که گزارش اعتبار سنجی بانکی شما را بررسی می کند، بسیاری از بررسی های اعتباری سخت در مدت زمان کوتاه ممکن است نشان دهنده ریسک اعتباری بالاتر باشد، زیرا ممکن است به نظر برسد که شما در تلاش برای دریافت سریع اعتبار هستید. (اگر به خرید وام خودرو، دانشجویی یا خانه در مدت کوتاهی امتیاز دهید، استثناست.)
کاهش امتیاز اعتباری شما می تواند منجر به نرخ بهره بالاتر هنگام وام شود، که به این معنی است که در طول عمر وام بیشتر پرداخت می کنید.
زمانی که چک های اعتباری سخت و نرم اتفاق می افتد


چک های اعتباری سخت:

درخواست برای وام مسکن
درخواست وام خودرو
درخواست برای کارت اعتباری
چک های اعتباری نرم:

 

بررسی اعتبار خود
وام دهنده ای که از قبل شما را تأیید می کند
کارفرما یا صاحبخانه در حال بررسی گزارش اعتباری شما با اجازه شما


چک اعتباری نرم چیست؟
بررسی اعتباری نرم زمانی است که گزارش اعتباری شما گرفته می شود اما درخواست اعتبار نکرده اید. به عنوان مثال: شرکت های بیمه یا صاحبخانه های بالقوه ممکن است برای ارزیابی ریسک به گزارش اعتباری شما نگاه کنند. کارفرمایان بالقوه ممکن است پیشینه را بررسی کنند. شرکت‌های کارت اعتباری همچنین می‌توانند نسخه‌ای از اعتبار شما را برای سرویس‌دهی و مدیریت هر گونه روابط موجودی که ممکن است با آنها داشته باشید، تهیه کنند. چک های نرم بر امتیاز اعتباری شما تأثیر نمی گذارد یا در گزارش اعتباری شما نشان داده می شود.


از اعتبار خود محافظت کنید
برای سالم نگه داشتن امتیاز اعتباری خود، در صورت امکان از بررسی های سخت خودداری کنید. سعی کنید به کارت‌های اعتباری فروشگاهی که در هنگام تسویه‌حساب به شما پیشنهاد می‌شوند، نه بگویید، اگر در تصویر بزرگ‌تر مالی شما معنی ندارند. اگر به خرید وام خودرو، دانشجویی یا خانه امتیاز می دهید، بهتر است آن را در بازه زمانی 14 تا 45 روزه نگه دارید تا چندین چک اعتبار به عنوان یک واحد ثبت شوند. همچنین مراقب گزارش اعتباری خود باشید. اگر بررسی سختی را مشاهده کردید که شما آن را آغاز نکرده اید، برای محافظت از خود در برابر سرقت هویت اقدام کنید.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی